Huiswerkfase

Met de huiswerkfase bedoelen we de uitgebreide voorbereiding op het project. Tijdens één of meerdere kick-off meetings gaan we samen een projectdossier samenstellen. De focus ligt in het begin op het definiëren van de doelstellingen en hoe we deze via het project zo goed mogelijk kunnen bereiken. Daarna gaan we drie uitgebreide analyses maken. Een woordje uitleg:

Jouw website doen scoren

We zoeken samen uit hoe we de juiste klant kunnen overtuigen om verder te surfen op je site en uiteindelijk iets achter te laten. 

Daarna doen we een inhoudelijke, functionele en grafische analyse van het project. We bespreken jouw volledige digitale strategie en verzamelen alle informatie in een projectdossier. 

We denken met je mee en zijn niet bang om tegen te spreken :-)
Hoe gaan we je website doen scoren, daar draait het om.

Doelstellingen benoemen

We willen graag van jou horen welke filosofie jouw online aanwezigheid moet uitstralen. We denken mee, analyseren de markt en stellen concrete doelen centraal.

We putten uit onze jarenlange ervaring om klanten te inspireren en tegelijkertijd een kritische blik te werpen op hun online aanwezigheid. We bieden dit ook aan als aparte dienst (digitale strategie).

Door de doelstellingen en de doelgroep op papier te zetten, kunnen we ook de parameters bepalen waarmee we deze doelstellingen kunnen meten, de zogeheten KPI's.

Met deze doelstellingen kunnen we ook de digitale strategie ontwikkelen. We helpen en begeleiden je graag bij het nemen van de juiste strategische beslissingen. Vaak is een analyse van de concurrentie een goed startpunt. Een analyse van relevante zoekwoorden is bijvoorbeeld noodzakelijk als een goede positie in Google een doelstelling is.

KPI: key performance indicator

Inhoudelijke analyse

Met de doelstellingen en doelgroep in het achterhoofd, gaan we in deze fase samen nadenken over de juiste inhoudelijke structuur en sitemap van de website. Hierbij bepalen we onder andere de primaire en secundaire navigatie. Het is onder andere de bedoeling om uit te werken wat de bezoeker wil weten van ons. Niet enkel wat wij willen vertellen aan onze bezoeker. 

Een zoekwoorden- en concurrentieanalyse kunnen ons helpen om deze fase zo goed mogelijk voor te bereiden.

Als we de structuur op orde hebben, gaan we de belangrijkste pagina's wireframen. Wireframen is een techniek waarbij we een schematische weergave maken van de webpagina's, waarbij de layout, structuur en navigatie worden vastgelegd. Hierdoor krijgen we een duidelijk beeld van hoe de pagina eruit zal zien en hoe de gebruiker zich zal bewegen op de website.

Dit is een belangrijke stap in het ontwerpproces omdat het ons helpt om de gebruiksvriendelijkheid van de website te verbeteren en problemen in de navigatie of layout op te sporen voordat we beginnen met de visuele ontwerp.

Exsited staat voor meedenken aan een vernieuwende marketing in de online wereld. Op zoek naar een webbureau met kennis? Just get Exsited!
Line
Wappy

Functionele analyse

In deze fase zetten we de wireframes die we hebben gemaakt tijdens de inhoudelijke analyse om in een concept met functionele elementen.

Een belangrijk onderdeel hierbij is het gebruik van call-to-action elementen. Dit zijn elementen die de gebruiker uitnodigen om een bepaalde actie te ondernemen, zoals het invullen van een contactformulier of het doen van een aankoop.

Bij e-commerce is deze analyse extra belangrijk, aangezien deze een grote invloed heeft op de conversie-ratio van de webshop. We houden hierbij ook rekening met de verschillen tussen de functionele verwachtingen op desktop en mobie

Grafische analyse

De eerste stap in ons webdesign proces is het verzamelen van alle grafische assets die we nodig hebben. Dit noemen we de grafische analyse of verzamelfase. We verzamelen hierbij onder andere het logo en de huisstijl van het bedrijf. Als het kan ook graag een huisstijlhandboek waarin afspraken staan over typografie & kleurgebruik.

Daarnaast vragen we ook bestaande fotografie, video's en teksten op. Hierbij bespreken we welke afbeeldingen geschikt zijn voor welke pagina's. Vaak blijkt dat er niet genoeg foto's of teksten beschikbaar zijn, dan  bespreken we dit met de klant zodat er voldoende tijd is om nieuwe assets te verzamelen.

Wij werken samen met een aantal copywriters en vertaalbureaus om ervoor te zorgen dat de website professioneel en coherent is. Daarnaast hebben we ook een netwerk van fotografen waar we onze klanten naar kunnen verwijzen als er nieuwe fotografie nodig is.

Veelgestelde vragen

We vatten het graag eens samen voor jou
  • Wat is een kick-off meeting?

    Een kick-off meeting is een vergadering waarbij een project officieel wordt gelanceerd. Het is een eerste bijeenkomst na het goedkeuren van de offerte waarbij de project manager, (eventueel) teamleden en de klant bij elkaar komen om het project grondig te bespreken, analyses te maken (functioneel, inhoudelijk & grafisch), de doelstellingen vast te stellen, de verantwoordelijkheden te verdelen en de plannen voor de aankomende fases van het project te bespreken. Een goede kick off zorg er voor dat het team efficiënter en effectiever kan samenwerken. Tijdens deze meeting wordt ook de projectplanning en -budgettering besproken. 

  • Wat moet ik aanleveren bij het opstarten van een project?

    Om een project op te starten hebben we de belangrijkste elementen nodig van je visuele identiteit (logo, huisstijlhandboek, ..). Mochten er al teksten & foto's beschikbaar zijn dan vragen we die ook op. Deze elementen zijn belangrijk om het projectdossier mee aan te vullen en voor de designfase.

  • Wat is een projectdossier?

    Een projectdossier is een combinatie een aantal files specifiek voor een project. We verzamelen alle documenten & analyses, alle designs en alle bronbestanden in één map op de server. In deze map zit een werkdocument, een inhoudelijke analyse, een functionele analyse en een grafische analyse. Vaak wordt het projectdossier ook voorzien van user stories en functielijsten. In het werkdocument staan ook alle links die belangrijk zijn voor het project (staging & productie url's, Gitlab, DeployHQ, Teamleader, ..). In de werkmap worden ook alle bronbestanden van het design en de assets van de klant opgeslagen. 

  • Wat is een zoekwoordenanalyse?

    Een zoekwoordenanalyse is een proces waarbij relevante zoekwoorden en zoektermen worden geïdentificeerd die gerelateerd zijn aan een product, dienst of onderwerp. Deze woorden en termen worden vervolgens gebruikt om de inhoud van een website te optimaliseren. Zoekwoordenanalyse is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) omdat het helpt om de juiste zoekwoorden te targeten, zodat een website beter gevonden kan worden in zoekmachines. Hierdoor kan het verkeer naar een website verhogen en de conversie verhogen. De analyse kan gebeuren met behulp van software of handmatig door zoekvolumes te bekijken, zoektermen te groeperen, concurrentie te analyseren en zoekintentie te achterhalen.

  • Wat is een concurrentie analyse?

    Een concurrentieanalyse is het proces waarbij we de websites van jouw directe concurrenten onderzoeken en evalueren. Dit wordt vaak gedaan om de eigen positie in de markt te begrijpen en te versterken. De analyse kan zich richten op verschillende aspecten, zoals prijzen, productkenmerken, distributiekanalen, marketingstrategieën, klanttevredenheid en merkwaardering.

    Deze informatie kan ons helpen om in tijdens de inhoudelijke en functionele analyse een strategie te ontwikkelen om de concurrentie te verslaan.

  • Wat is een key performance indicator?

    Een key performance indicator (KPI) is een specifieke, meetbare en tijdsgebonden waarde die gebruikt wordt om de prestaties van een website te volgen en te beoordelen. KPI's worden vaak gebruikt om de prestaties te meten en te verbetere. Ze helpen bedrijven om hun doelstellingen te bepalen en hun prestaties te verbeteren door de juiste acties te ondernemen.

  • Wat is een call to action?

    Een call to action (CTA) is een element op een website dat de gebruiker aanspoort tot een specifieke actie. Dit kan bijvoorbeeld een knop of een link zijn met daarop een duidelijke oproep zoals "Klik hier", "Schrijf je in" of "Koop nu". Het doel van een CTA is om de gebruiker te verleiden om een bepaalde actie te ondernemen, zoals het invullen van een formulier, het aanschaffen van een product of het downloaden van een brochure.

  • Wat is een functielijst?

    Een functielijst is een document of een lijst met functies die beschrijft wat de website moet kunnen. Het is een specifieke, gedetailleerde beschrijving van de functies die de site moet bevatten. Een functielijst kan bijvoorbeeld beschrijven hoe een gebruiker in staat moet zijn om een account aan te maken, in te loggen, een zoekopdracht uit te voeren, een product te kopen, enzovoort. Het document kan ook beschrijvingen geven van de technische vereisten, zoals het soort database of programmeertaal die wordt gebruikt.

  • Wat zijn user stories?

    User stories zijn een techniek uit de Agile-methodologie die wordt gebruikt om de vereisten van een systeem vanuit de perspectief van de gebruiker te beschrijven. Ze zijn een korte, bondige beschrijving van een specifiek stuk functionaliteit dat een gebruiker verwacht van een systeem. User stories zijn vaak geschreven in de vorm van "Als een gebruiker, wil ik kunnen [voer specifieke taak uit], zodat ik [voer specifieke waarde kan bereiken]"

    User stories zijn een effectief hulpmiddel voor het communiceren van vereisten tussen ontwikkelaars en gebruikers, omdat ze de gebruiker centraal stellen en de focus leggen op de waarde die het systeem moet leveren voor de gebruiker. User stories zijn ook een flexibel hulpmiddel omdat ze gemakkelijk kunnen worden aangepast of verwijderd als de vereisten van het systeem veranderen.

En dan is het nu tijd voor de design fase!