OG-tags

Wat zijn og-tags en hoe kan je deze invullen in je ProcessWire website?

We geven je graag enkele praktische tips:

ℹ️ Belangrijk

 

Wanneer je deze tags niet invult, dan is ons systeem slim genoeg om zelf iets voor te stellen. Bvb de titel van de pagina, de eerste foto op de pagina en de eerste omschrijving van de pagina. 

In een ideale wereld vul je de OG-tags wel goed in, het kan je website alleen maar beter maken en ook voor Google kan het geen kwaad.

1. Wat zijn og-tags?

Definitie: OG-tags (= Open Graph tags)
OG-tags zijn elementen die wij verwerken in de HTML code. Deze tags werden ontwikkeld door Facebook om het delen van interessante content op een eenduidige manier te laten plaatsvinden. De meeste social media maken er gebruik van.
Er zijn meerdere og-tags, maar in deze how-to gaan we de drie belangrijkste tags 
toelichten.

2. Waarom og-tags gebruiken?

Wanneer je een pagina van je website deelt op social media, zal er een preview verschijnen. Denk maar aan alle kranten en magazines. Hoe beter deze preview is, hoe meer er doorgeklikt zal worden naar jouw website. De og-tags zorgen ervoor dat je deze preview kan controleren.
 

3. Titel

De titel van het bericht. Dit is de grote zwarte tekst die je bezoeker moet triggeren om door te klikken op de link. 

Enkele tips:

  • Denk na wie en wat je wil bereiken
  • Gebruik ‘wervende’ titels 
  • Maak duidelijk wat de surfer mag verwachten op die pagina
  • Herhaal niet gewoon de titel van de pagina
  • Graag uniek voor elke pagina

4. Afbeelding

De afbeelding die je wil tonen bij het bericht. 
Deze afbeelding moet betrekking hebben op de inhoud van het bericht. 

Enkele tips:

  • De aanbevolen grootte voor deze afbeelding is 1200 × 630 pixels, zodat u een grote rechthoekige afbeelding onder de berichttekst kunt krijgen.
  • Afbeeldingen die kleiner zijn dan 600 pixels worden links van de titel weergegeven.
  • De minimale grootte is 200×200 pixels.
  • Best geen tekst op de foto voorzien

5. Omschrijving

De omschrijving is de grijze tekst die onder de titel van het bericht wordt weergegeven. 
In 1 à 2 goede zinnen schrijf je waarover het artikel gaat.

Voorbeeld

De title & de description zijn van groot belang om personen aan te zetten om je bericht te bekijken. Gebruik zeker de juiste kernwoorden om de inhoud van de pagina zo goed mogelijk te omschrijven. Bijvoorbeeld, onderstaande pagina gaat over ons CMS-systeem, dus dit woord wordt zowel in de titel, als de description (= omschrijving) weergegeven.

6. Hoe kan je deze tags invullen in het CMS?

Per pagina (die kan worden opgenomen in Google) heb je een tabje ‘OpenGraph’.

Daar heb je voor zowel Twitter, als Facebook de mogelijkheid om een titel, omschrijving en afbeelding in te geven.

7. Hoe kan je deze tags testen?

Controleer je tags via onderstaande link
 

Lees over een ander onderwerp

Vertalingen

Lees hier hoe je voor alles op jouw website een vertaling kan voorzien

Lees verder

SEO

Wat is SEO en hoe zorg je hiervoor op je website? Lees hier meer.

Lees verder

Instellingen

Ontdek wat je allemaal kan instellingen op jouw website.

Lees verder